Nederland staat op nummer een van de meest retourpakketten. Namelijk 13% van alle pakketjes in nederland worden teruggestuurd. Veel Nederlanders kopen dan ook een paar schoenen of een broek dragen dat dan een paar dagen en sturen het vervolgens weer binnen het retourtermijn weer op. Dat wordt ook wel wardrobing genoemd. Echter willen veel winkels en webshop eigenaren af van dit beleid.

Producten komen hierdoor vaak beschadigd of vies terug waardoor ze het niet kunnen verkopen. Echter is het lastig om als webwinkel een retourproduct te weigeren. Vaak ontstaat er de discussie of het wel of niet gedragen is. Waardoor de webwinkel meestal alsnog de retour geaccepteerd. Daarnaast brengt voor veel bedrijven extra kosten met zich mee als bezorgkosten en administratiekosten.  Daarom hebben meerdere webwinkels een nieuw retourbeleid verzonnen. 

Wat is het nieuwe retourbeleid

In het nieuwe retourbeleid komt er label of sticker op de producten met de tekst ‘’Do not remove! If this label is removed, this item can not be returned’’. Op die manier willen webwinkels voorkomen dat gekochte zoals kleding en schoenen niet worden gedragen en vervolgens terug worden gestuurd. 

De kledingstukken of schoenen kunnen wel gepast worden, zonder dat het label in de weg zit. Echter zit het label wel zo in het zicht dat het wel opvalt tijdens het dragen van het product. Zo wordt het niet aantrekkelijk gemaakt om de kledingstukken in het openbaar te dragen.  Op die moment is er een proef bezig met thuiswinkel.org en webshops waar onder andere over het effect van het nieuwe retourbeleid. 

Voorkomen retourzendingen 

Naast dat er veel retourzendingen zijn wardrobing, komen ook veel retourzendingen binnen door kapotte producten. Vaak worden de producten niet kapot opgestuurd, maar gaan ze onderweg kapot. Wat natuurlijk erg zonde is. Zorg er daarom voor dat je producten goed beschermd zijn tijdens transport. Kijk daarom bij Verpakkingvoordeel voor het uitgebreide assortiment aan enveloppen, verzenddozen, beschermingsfolie en tape. 

Daarnaast is belangrijk om een goede beschrijving en duidelijke foto’s te geven bij het product. Op die manier weten klanten precies wat hun te wachten staat en komt het product meer overeen met haar of zijn verwachtingen. Zet bijvoorbeeld bij kleding foto’s de kledingmaten van de modellen neer met het lengte en gewicht van het model zelf.