Websitebouw klinkt eenvoudiger dan het is voor de meesten. Je plaatst een paar tekstjes met foto’s en je hebt een website. Helaas is het niet zo eenvoudig als gedacht. Je moet met heel wat zaken rekening houden, zeker als je wil dat bezoekersaantallen groeien. Ook voor jouw zaak is een website enorm belangrijk. In dit artikel zal ik zo veel mogelijk aandachtspunten voor een goede website bespreken.

Het oog wilt ook wat…

Een website bouwen draait niet alleen om goede content maken. Uiteraard is goede content de basis van je website. Als jouw teksten, uitleg of foto’s niet goed zijn, zullen mensen niet veel tijd besteden aan jouw site. Het is echter wel duidelijk, dat content alleen niet genoeg is. Ook de manier waarop je jouw content op de webpagina plaatst, zal bepalend zijn voor het succes. Ook voor bedrijven is dit heel belangrijk, want meestal is je website het eerste contact met de klant. Het is een soort visitekaartje.

Overzicht en structuur zijn twee heel belangrijke aandachtspunten. Je moet ervoor zorgen dat bezoekers meteen de juiste weg vinden naar hetgeen waar ze naar op zoek zijn. Een bezoeker die niet onmiddellijk een antwoord vindt op zijn of haar vragen, zal geen minuut op de website blijven surfen. Wees duidelijk en consequent! Je kan best werken met verschillende pagina’s, dat vermijdt een overrompeling aan gegevens op de homepagina. Zorg dat titels meteen in het oog springen.

SEO is enorm belangrijk

Uiteraard moet je, wanneer je site gebouwd is, ook zoveel mogelijk bezoekers naar je site lokken. Dit kan je doen door SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het basisidee van SEO is dat je de sleutelwoorden, waar mensen het vaakst op zoeken, en die uiteraard betrekking hebben op jouw website, vaak genoeg laat terugkomen op de website. Probeer in de titel en in de eerste alinea’s zeker deze zoekwoorden te gebruiken.

Zo zal een zoekmachine als bijvoorbeeld hoger in google, jouw website als een van de eersten tonen. Zorg er aan de andere kant ook voor dat je de woorden niet te vaak gebruikt. Dit kan er namelijk voor zorgen dat jouw teksten eentonig, saai en geforceerd overkomen. Hier een goede balans in vinden is de kunst. Probeer enkele zaken uit en kijk wat voor jouw specifieke site het best werkt!

Werken met kleur

Verder is ook de kleur die je gebruikt belangrijk. Het doel is om de site te laten opvallen, om mensen nieuwsgierig te maken. Toch schrikt kleur soms ook mensen af. Er is bewezen dat het gebruik van lichte kleuren, mensen op hun gemak stelt. Te felle kleuren gebruiken is dus niet aangeraden. Ook een kakofonie van kleuren kan je maar beter vermijden. Kies voor één kleur die aansluit bij jouw thema. Voor je bedrijf kan dit bijvoorbeeld de hoofdkleur van je logo zijn. Het is de bedoeling dat je niet gaat voor een standaardkleur, die iedereen gebruikt. Je moet zorgen dat je webpagina zich net van anderen onderscheidt.

Zoals je merkt zijn er veel zaken waar je rekening moet mee houden. Probeer gerust verschillende dingen uit en kijk wat voor jou het beste werkt. Onthoud vooral dat eenvoud en rust vaak de beste keuze is. Zorg ervoor dat mensen alles makkelijk kunnen vinden!