Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van SEO, oftewel zoekmachine optimalisatie. Het is belangrijk dat je dat niet door de war haalt met SEA. SEA staat namelijk voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Beide dingen zitten dus wat anders in elkaar, maar het heeft wel veel met elkaar te maken. SEA kan in ieder geval niet ontbreken bij online marketing. Wil je weten om welke redenen SEA zo belangrijk is voor bedrijven? Lees dan gerust hieronder verder voor meer informatie.
Eerst een uitleg
Het is belangrijk dat je eerst snapt wat SEA precies is. Hierboven heb je al kunnen lezen waar de afkorting voor staat. Zoekmachine adverteren betekent simpelweg dat je een advertentie kan plaatsen op Google. In tegenstelling tot zoekmachine optimalisatie is zoekmachine adverteren niet gratis. Je koppelt als het ware een zoekwoord aan de advertentie. Wanneer mensen zoeken op een bepaald zoekwoord, komt jouw advertentie bovenaan te staan. Het is wel belangrijk dat je de juiste zoekwoorden gebruikt. Dit is in het kort hoe zoekmachine adverteren werkt.
Helpt zoekmachine optimalisatie
Een belangrijke reden waarom SEA belangrijk is, is dat zoekmachine adverteren de zoekmachine optimalisatie helpt. Dit heeft te maken met het feit dat je meer controle krijgt. Aan de hand van SEA kan je zien hoe bepaalde zoekwoorden scoren bij Google. Aan de hand hiervan kan het makkelijk zijn om de zoekwoorden voor zoekmachine optimalisatie te bedenken. Het kan dus verstandig zijn om SEA en SEO te combineren voor een beter resultaat. Heb je hier hulp bij nodig? In dat geval kan SEO optimalisatie Amsterdam je daarbij helpen.
Meer bekendheid
Tegenwoordig is er bij elke branche wel concurrentie te vinden. Dat is logisch, maar maakt het wel lastiger om bekender te worden. Met SEA kan je er juist voor zorgen dat je meer bekendheid krijgt en dat de concurrentie een beetje wegvalt. Mensen die op het juiste zoekwoord zoeken, krijgen jouw advertentie dan snel te zien. Dit vergroot de kans dat mensen op jouw website terecht komen en daadwerkelijk iets aanschaffen. Zijn de bezoekers ook nog eens tevreden over het product of de dienst? Dan wordt de bekendheid nog groter wanneer je wordt aanbevolen door die bezoekers.
Aantal tips
Maar hoe zorg je er nou voor dat SEA goed verloopt? De eerste stap is om voor jezelf duidelijk te maken wat je ermee wil bereiken. Het is verstandig om dit op papier te zetten. Zo weet je wat het doel is van het adverteren bij een zoekmachine. Hiernaast is het belangrijk dat je weet wat de doelgroep is. Elke doelgroep zoekt namelijk op verschillende zoekwoorden. Desnoods kan je dit voorleggen aan mensen uit de doelgroep om een beter idee te krijgen over het gedrag van de doelgroep.
Vergeet niet om een uitgebreide zoekwoorden analyse uit te voeren. Op basis van de informatie die daar uitkomt, weet je beter welke zoekwoorden je kan gebruiken om het meeste uit SEA te kunnen halen. Vergeet niet om naar de resultaten te kijken. Aan de hand van de resultaten wordt het namelijk goed duidelijk of er iets veranderd moet worden in de strategie.